Håfjell

Håfjellet

Vi starter på Limagarden. Følg veien nordøstover forbi gårdene. Den første vi passerer er Lima Bunadsølv og Limaskeiser. Vi passerer nok et gårdstun før vi, etter cirka en kilometer kommer til en stor grønn låve på høyre side. Her tar vi av til venstre, og følger veien gjennom den siste gården og ut grinda.

Endelig er vi ute i marka. Vi kan nå tydelig se traktorveien smyge seg innover og oppover heia, og vi kan skimte varden på Håfjellet bak Budalsfjellet. Etter noen minutter på traktorveien passeres et myrtjern på høyre side, en fuglebiotop og en viktig rasteplass for trekkfugler. Vannstanden ble senket av bøndene for ti år siden for å gi større beite til sau og storfe.

Etter å ha forsert den første bratte bakken kommer vi til et veiskille. Vi tar til venstre mot Jærbuskaret, og gir oss i kast opp den bratte betongbakken. Vel oppe i skaret snur vi 90 grader til høyre, kryper gjennom grinda og start den siste oppstigningen mot målet.

Vi følger først en utydelig sti opp på selve åsryggen, og følger deretter høydedraget nordvestover. Snart kommer varden og toppen til syne, der den ruver 360 meter over havet. Her oppe er utsikten fantastisk i alle retninger. Turen opp har tatt cirka halvannen time.

Hjemover igjen er det flere alternativer. Det ser du fort fra toppen, for her har du god oversikt. Ønsker du en litt lengre rundtur, er et alternativ å ta seg ned til Flassavatnet via Litle Krokatjørn. Følg nordsiden av plantefeltet og rødmerket sti langs Flassavatnet tilbake.

Kart for utskrift: Limaheiane

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Grasrotandelen

Husk: Ålgård Orientering
Reg. nr. 985279519

#ålgårdorientering

• Stolt mamma til disse to lpegutta Fra helgas lp ihellip
  • Rett fra jentetur og hjem til spinnville unger full ihellip
  • tb sorlandsgaloppen2017 orientering lgrdorientering viltvakkertrtt norskorientering ellaifarta npen srlandsgaloppen
  • Fin gjeng olpere orientering tourdeorientering slandskogen lgrdorientering lgrd
  • skogsopplevelser hnedalen sirdal orientering lgrdorientering viltvakkertrtt norskorientering hst hstisirdal aftenbladethst
  • orientering er kjekt ok lgrdorientering
  • LivarTorjusVetle og Brage lgrdorientering lagkonkurranse orientering
  • Eiril med lagvenninnene sine lgrdorientering lagkonkurranse orientering
  • Lagkonkurranse!! Kose meg me  ta imot lag som trengerhellip
  • rauland vierli veteranmesterskapet orientering lgrdorientering snartvinter viltvakkertrtt
  • Tur til Hg fjellogvidde nrksommer mittlekeland oltedal aftenbladet fjelltid utnohellip
  • mnafossen gjesdal lagerturkart skogsopplevelser jrenfriluftsrd lgrdorientering mn