Hengjafjellet

Nå skal vi på vardejakt til Hengjafjellet. Varden bygger vi selv.

Turen til Hengjafjellet på Ytre Lima er en typisk familietur. Pakk sekken til store og små og legg i vei.

Yrende fugleliv
Utgangspunktet er den vesle parkeringsplassen ovenfor den nedlagte mølla på Ytre Lima. Bruk gjerne sykkelen fra Ålgård. Følg veien til Limagarden. Fortsett veien videre til du har passert alle gårdene langs veien østover. Like etter siste gårdstun ligger parkeringsplassen på høyre side rett etter brua.

Følg grusveien som tar av til venstre litt lenger framme. Veien snor seg forbi to hytter og over første ferist. Hengjafjellet er toppen du har rett til venstre for deg nå. Følg veien videre oppover. Ta av til venstre rett før tredje ferist like før det høyeste punktet.

Hold til høyre langs skogkanten. Like før det begynner å gå ned på andre siden, dreier du til venstre og tar peiling på toppen. Her er et nydelig terreng å gå i. Underlaget er tørt og godt og du kan ikke unngå å høre det yrende fuglelivet i den gamle eikeskogen.

Ikke glem stein
Følg skaret opp siste del. Ikke glem å plukke med deg en stein til varden. På toppen er det lite av det. Det er to separate topper på Hengjafjellet. Vi skal til den nordlige. Her finner du varden og boka festet til en bjørkelegg. Nyt utsikten nordover mot Berge og Håfjellet.

Det anbefales og en svipptur over til den søndre toppen. Her har du fin utsikt over Limavatnet og innover mot Gjesdal. Men pass på barna her. Det er stupbratt i sør.

Tilbaketuren kan gås samme vei. De som vil ha en lenger tur kan ta til venstre ved ferista og følge grusveien videre, forbi Høylandsfjellet og opp mot Håfjellet. Retur tilbake langs Tjørna.

Turen til Hengjafjellet passer for hele familien. Fra parkeringsplassen går ungene opp på en halvtime om de vil. Men det vil de nok ikke. Til det er det altfor mye spennende å se og oppleve underveis.

Kart for utskrift: Limaheiane

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Grasrotandelen

Husk: Ålgård Orientering
Reg. nr. 985279519

#ålgårdorientering

• Rett fra jentetur og hjem til spinnville unger full ihellip
  • tb sorlandsgaloppen2017 orientering lgrdorientering viltvakkertrtt norskorientering ellaifarta npen srlandsgaloppen
  • Fin gjeng olpere orientering tourdeorientering slandskogen lgrdorientering lgrd
  • skogsopplevelser hnedalen sirdal orientering lgrdorientering viltvakkertrtt norskorientering hst hstisirdal aftenbladethst
  • orientering er kjekt ok lgrdorientering
  • LivarTorjusVetle og Brage lgrdorientering lagkonkurranse orientering
  • Eiril med lagvenninnene sine lgrdorientering lagkonkurranse orientering
  • Lagkonkurranse!! Kose meg me  ta imot lag som trengerhellip
  • rauland vierli veteranmesterskapet orientering lgrdorientering snartvinter viltvakkertrtt
  • Tur til Hg fjellogvidde nrksommer mittlekeland oltedal aftenbladet fjelltid utnohellip
  • mnafossen gjesdal lagerturkart skogsopplevelser jrenfriluftsrd lgrdorientering mn
  • Ella i farta! srlandsgaloppen2017 sport8 viltvakkertrtt orientering lgrdorientering skogsopplevelser norskorienteringhellip