Krossfjellet

Elegant varde på Krossfjellet

Vi skal til Figgjo på vardejakt. Da er Krossfjellet et naturlig mål.
Det er uvanlig fint å gå til Krossfjellet. Godt underlag, passe bratt til toppen og en praktfull utsikt. Mange på Figgjo går regelmessig til denne 250 meter høye toppen. Enda flere burde gjøre det.

Skiller seg ut
Det er flere alternative ruter. Kortest er det å gå opp fra enden av veien på Fjellheim. Vi velger en rundtur med start fra skiskytterbanen i Tjessheimveien. Herfra ser du tydelig toppen i nordvest. Krossfjellet skiller seg godt ut i det ellers så flate landskapet på Tjessheim.
Vi skal over veien, gjennom grinda og oppover grusveien. Like etter den store gjødselkummen skal vi til venstre over gjerdeklyveren. Ute i den åpne marka dreier vi til høyre og går på skrå oppover i retning mot målet. Snart møter vi stien og følger denne opp den siste kneika.

Verdt en stans
Vi kommer først til den første søndre toppen på Krossfjellet. Det er verdt en stans her noen minutter for å nyte utsikten sørover mot Ålgård.
Men vi skal høyere opp. Fortsett nordover til toppen. Her er utsikten praktfull nord og østover. Varden med boka ser du rett i vest. Hold til venstre ned fra toppen. Da finner du der det er lettest å krysse gjerde. En siste kneik igjen og vi er i mål. Husk å skrive deg inn i boka.
Tilbaketuren legger vi om Fjellheim og Tjessheim. Etter å ha gått ned fra toppen kommer vi inn på stien som følger det karakteristiske tregjerde nedover beitemarkene. Ta til høyre inn på første grusvei og følg denne til Tjessheimveien.

Kart for utskrift: Figgjo vardejaktkart

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Grasrotandelen

Husk: Ålgård Orientering
Reg. nr. 985279519

#ålgårdorientering

• Stolt mamma til disse to lpegutta Fra helgas lp ihellip
  • Rett fra jentetur og hjem til spinnville unger full ihellip
  • tb sorlandsgaloppen2017 orientering lgrdorientering viltvakkertrtt norskorientering ellaifarta npen srlandsgaloppen
  • Fin gjeng olpere orientering tourdeorientering slandskogen lgrdorientering lgrd
  • skogsopplevelser hnedalen sirdal orientering lgrdorientering viltvakkertrtt norskorientering hst hstisirdal aftenbladethst
  • orientering er kjekt ok lgrdorientering
  • LivarTorjusVetle og Brage lgrdorientering lagkonkurranse orientering
  • Eiril med lagvenninnene sine lgrdorientering lagkonkurranse orientering
  • Lagkonkurranse!! Kose meg me  ta imot lag som trengerhellip
  • rauland vierli veteranmesterskapet orientering lgrdorientering snartvinter viltvakkertrtt
  • Tur til Hg fjellogvidde nrksommer mittlekeland oltedal aftenbladet fjelltid utnohellip
  • mnafossen gjesdal lagerturkart skogsopplevelser jrenfriluftsrd lgrdorientering mn